En dag av sjuka mängder sömn

Gunnis är nu åter igen på väg mot nya destinationer. Strax efter morgonuppställningen, kastade vi loss och begav oss mot Portugals huvudstad, Lissabon.

Att sova är en av tre saker vi gör otroligt MYCKET ombord på Gunilla. Min plan var egentligen att stanna uppe efter uppställning för att plugga lite innan vakt, så blev det då inte….. Efter att kaptenen hade sagt sitt kutade jag, liksom de flesta andra ner till sina kojer och däckade på momangen. När jag sedan blev purrad till vakt var det rätt mycket sjögång med dyningar som var runt 5 meter höga. Vi fick senare höra att det tydligen hade vart mycket värre, nu i efterhand är jag därför tacksam för min sketna plugg disciplin så att jag sov bort det värsta.

Under vakten var i princip alla mer eller mindre sjösjuka, själv hade jag tagit på ett sjösjukeplåster natten innan annars skulle jag definitivt hängt i spy-rännan jag med. Under vaktens gång hade vi också till och från sällskap av en massa delfiner, det kom verkligen gigantiska flockar med säkert uppe emot 30 st delfiner. Varje gång är det lika häftigt att se men när de är såhär många är det overkligt.

Om ni inte redan förstått det så sover man sjuka mängder på denna båten, speciellt om man är mig och ännu mer om man har ett sjösjukeplåster vid tinningen. Just att man blir tröttare är också en biverkning av plåstret som jag märker av tydligt. Med detta sagt kan jag också meddela att jag direkt efter vakt gick och lade mig och sov i ytterligare ca 7 timmar, det brukar inte vara möjligt att sova fullt så mycket då vi har skola under delar av denna tiden men eftersom man inte har lektioner första dagen till havs utnyttjande jag det fullt ut!

Under nattvakten 00-04, mådde de flesta en aning bättre. Delfinerna var fortfarande kvar, så när jag stod utkik framme på backen dök långa ljussträck upp lite då och då. Dessa ljussträck var alltså delfinerna som simmade i marelden. Det var också extremt dimmigt, vid en tidpunkt s åg man knappt 5 meter fram. Detta tillsammans var otroligt vackert.

Dagen efter räknade jag också på hur mycket jag sovit det senaste dygnet, det blev verkligen upp emot 16 timmar, lite komiskt. Ja, ja, utvilad blev man ju iallafall.