En fartfylld start på äventyret!

Alarmet ringde klockan 03:20 på morgonen, och trots de få timmarna av sömn kände jag mig klarvaken. Efter många avskedskramar och tårar fällda på Landvetter flygplats var det äntligen dags. Den resa vi har sett fram emot sedan år tillbaka och pratat med varandra om sedan vi började här på skolan är äntligen här.

Efter avskedet begav vi oss direkt till våran gate, där vi fick reda på att planet var försenat. Med den redan korta väntetiden på Heathrow visste vi att vi skulle få det bråttom i London. Väl framme i London skyndade vi oss så mycket som möjligt. Trots det var det många som fastnade i säkerhetskontrollen och det slutade med att vi kom sent till planet som skulle ta oss till Miami. Detta löste sig dock tillslut. Eftersom att vi utgjorde en såpass stor del av planet så väntade de faktiskt på oss, vilket vi är väldigt tacksamma för. Resan mellan London och Miami varade i 9,5 timmar. Efter några timmars sömn, läsande och tv tittande var vi äntligen framme i Miami. Hettan och doften av utomlands slog emot en direkt när vi steg av planet. När vi lämnade Göteborg snöade det, nu har vi 30 grader och solsken.

Bussresan som tog oss från Miami flygplats till T/S Gunilla varade i ungefär 4,5 timmar. Till en början var det spännande att få se den nya miljön, bilvägen gick längs med en flod full med alligatorer, jag tror att vi nästan såg 10-15 stycken. När det mörknade var det svårt att hålla sig vaken och man längtade bara efter att på mönstra på Gunilla och lägga sig och sova i en riktig säng. Väl på Gunilla fick vi våra hytter och började packa upp. Innan läggdags fick vi även en efterlängtad kvällsfika.

Imorse purrades vi vid klockan sju på morgonen, även denna natten med få timmars sömn i kroppen. Hela dagen har vi gått i olika stationer för att lära känna båten, och familisera oss med den. Vi har bland annat lärt oss öppna och stänga dörrar ordentligt, diska i byssan och hur man går rond. Dagen har varit väldigt intensiv och det har varit mycket information för oss att ta in. Nu har det blivit dags för mig att lägga mig för inatt ska jag upp klockan 01:30 för att sitta nattvakt.

Minna Gruvefeldt, Babord