En händelserik dag till sjöss

Ny dag, samma saker.

Ute till sjöss är det inte mycket nytt som händer. Vakna, äta, jobba, skola, sova, vakna mm. Samma sak varje dag, ändå är inte en enda dag sig lik. Idag startade dagen som vanligt, frukost och sedan vakt. Vi har haft tur dessa dagar till sjöss, inte många höga vågor. Så idag passades det på att klättra i riggen.

Som vanligt var det fika vid 10. Men idag avbröts den hastigt. Utkik hade hittat fendrar utspritt på havet, här såg våran kapten sin chans. Gratis fendrar! Båtens motor sattes på för att göra en manöver, Babordvakten slet och kämpade för att svänga båten för att kapten Hans skulle få sina älskade fendrar. Seglen bärgades, Hans tog fram sin lilla ratt och vi var igång på att få upp våra gratis fendrar. MEN! En besviken Hans märkte snabbt vid första fendern att det inte var det han hade tänkt sig, det var ”illegal fishing”.

Besvikna fick vi avbryta manövern och fortsätta dagen som vanligt. Inga gratis fendrar till Hans idag. Istället fick vi öva på MOB, man över bord. Det är en säkerhetsövning där man får öva på hur man bärgar seglen utan ett befäl. Vi fick istället ta över rollen som vaktledare och fixa så att alla var på rätt plats i tid, hala eller slacka på rätt tampar och sedan lägga fast. Som vanligt var Babord, eller Brabord är en bättre benämning, väldigt bra på dessa övningar. Efter några försök satt det som smäcken. Sen var det dags att sova för att vakna upp till en ny dag med samma rutiner.

/Malva Berggren