EN PLATS I SOLEN

God eftermiddag från Stora Mässen, där Stybord (jag) och Midskeppsvakten just nu har lektion. Stora Mässen är nämligen salen där lektionerna hålls samt platsen där hela besättningen utspisar måltider när vi är i hamn. Vilket vi förhoppningsvis är om fem dagar,
alltså den 30 januari, enligt kaptens nuvarande kalkulationer.

Alla verkar väldigt taggade på att komma iland snart, både elever som befäl, och upptäcka Surinam. Dock finns det nog en liten oro hos många då det redan här har på atlanten varit över 30 grader i SKUGGAN. Igår så slutade även AC:n att fungera, vilket resulterade i lite kaos. När vi skulle sova var temperaturen på drygt 30 grader i elevinredningen samt en luftfuktighet på cirka 85 procent. Hela båten sov med dörrarna på vid gavel till sina hytter och alla nödutgångsluckor i taket upp till däck var också öppna. Dörrarna in till inredningarna var även de öppna.

Gunillas maskinist, Hasse, har sedan händelsen nästan arbetat konstant med att försöka återgärda problemet. Hans hårda arbete verkar ha lönat sig då det i nuläget verkar som att AC:n faktiskt har börjat fungera igen. Hela besättningen håller just nu nog alla fingrar och tår de har för att AC:n ska forsätta att fungera hela resan.

Det har även ryktas om att det finns en väldigt otäck typ på två meter, som lever i vattnet där vi ska lägga fast, nämligen vattenorm. Därav ska vi kanske börja ha en person under varje vakt som är just ormvakt och som då ska vara redo att larma om en sådan otäck typ börjar slingra sig upp över bord.

Nu är det dax för trefikat som idag, lyxigt nog innehåller äpplen. Varje person får ungefär en tredjedels äpple var. Det är även dax för stybordsvakten (jag) att börja ladda upp inför vakten som börjar klockan fyra, vilket innebär att man senast, senast ska stå helt färdig med all utrustning uppe på halvdäck 15.55. Det innebär typ lämplg klädsel, sele på och kniv.

Nu vill jag gärna ha lite äpple, adiós mis amigos!
Elvira Mitchell Ericsson SAS 2326