En sista dag i Rotterdam

Dagen började som vanligt med att vi blev purrade vid sju för att hinna äta frukost innan uppställningen. Väl på däck under uppställningen höll solen på att stiga upp. Idag har min vakt frivakt, men innan vi blev helt lediga hade vi lite andra saker på schemat.

Först, vid kvart i 11 så traskade hela SA2124 till ett museum i närheten. Där hade dem bland annat en utställning om kolonialismen i Nederländerna, och slaveriet. Dock så stod all text som fanns på nederländska vilket var lite svårt att förstå. Men som tur var så fick vi en översättare som kunde berätta om det på engelska.

Vi stannade på museet fram till klockan tolv då vi tog oss tillbaka till båten för lunch och rest fest. Vi behövde även ta oss tillbaka för att vi lite senare skulle få besök av en nederländsk skola. Dem kom vid 2 ungefär, var lika gamla som oss och studerade även dem någon typ av samhällslinje. Det var väldigt intressant att få träffa folk i våran egen ålder fast på en helt annan plats. De fick även smaka på svenskt fika, kanelbullar, och fick se hur vi hade det på båten och hur vi bor här.

När de nederländska ungdomarna tagit sig tillbaka till sin egen skola fick vi frivakt. Dagarna innan hade vi promenerat runt lite i stan för att få se lite av Rotterdam. Då passerade vi en bio vilket gjorde mig och några andra lite biosugna. Därför stod bio på schemat idag, dagen innan vi lämnar Rotterdam. Så vi tog oss till en av biograferna som fanns i stan och bokade biljetter där. När vi bokat biljetter och tagit oss till där man köper popcorn med mera blir vi nästan chockade. Där fanns en mjukglassmaskin, ett litet Starbucks stånd med kaffe, det fanns gosedjur, nachos med dippar och såklart popcorn, lösgodis och hela det köret. Det var lite annorlunda om man jämför med hur det är i Sverige. Även självaste biosalen var gigantisk. Det var upp till 30 rader lodrätt, och hur många rader det var vågrätt räknade vi inte ens. Skärmen var så stor att man nästan hade sett den från Gunilla.

Efter bion så hade vi fått i uppdrag av kockarna att testa att äta pommes med jordnötssås i stan då det tydligen ska vara en nederländsk delikatess. Så vi tog oss till ett sådant ställe som hette Fritz Unique för att testa. De var väldigt goda men med just jordnötssås var inte en höjdare.

Efter att vi ätit oss mätta och belåtna tog vi oss till närmaste affär för att köpa lite smått och gott inför sjöbenet. Sedan tog vi oss tillbaka till Gunilla.

Dagen avslutades med film och mys, vilket var skönt då vi lämnar kaj imorgon. Trots att många av oss nog är ganska redo att lämna Rotterdam, och att det ska bli jättekul att komma ut till havs igen, är det ändå lite pirrigt inför morgondagen. Man vet alltid inte riktigt vad som kan hända, och sjösjukan den är heller inte särskilt rolig. Men sjösjukan, den går över och oavsett vad så kommer det bli otroligt kul att äntligen få komma ut till havs igen.

Klara Antunes