Frivakt, Saint Martin

Idag var det en mycket spännande och rolig dag ombord. Vi skulle bland annat segla in till ankars samtidigt som vi blir fotograferade samt komma fram till Saint Martin.

Dagen började klockan 07:00 när vi blev väckta för att äta frukost och göra oss i ordning för vakten som började 8:00. Under de första två timmarna av vakten fick vi göra förberedelser inför ankomst. Alla var mycket spända inför att ankra. Klockan 10:00 var det fika vi skulle också byta om till skolpikén för att se propra ut för fotograferingen som skulle ske snart. Det var även några från frivakten som ville vara med, därför fick vi berätta för dem vad vi skulle göra inför ankringen och under ankringen. Att segla till ankars gick fint vi hade alla segel satta upp till bramen. Under bara några få minuter skulle vi bärga alla segel. Det blev lite stressigt en stund, vi var många på däck men det skulle också gå snabbt. Vi kämpade på hårt och så småningom var alla segel bärgade. Vi behövde inte ta hjälp av motorn så både vi elever och befäl var mycket nöjda med arbetet.

Här i Saint Martin ser vattnet ännu mer turkost ut trots att jag inte trodde det var möjligt. Man kan knappt vara i solen. Idag var det 40 grader i solen och 36 i skuggan. Vi var därför väldigt sugna på att leta upp en strand för att svalka oss. När vi kom in till land delade vi upp oss, jag och två andra skulle gå till en affär innan vi gick till stranden. När vi var färdiga med våra ärenden skulle vi leta upp stranden och de andra. Något som skulle vara mycket svårare än vi kunnat tro. Vi gick runt i flera timmar och letade efter en strand, men vi hittade inte någon. I Marigot fanns det nämligen ingen strand i centrum utan man var tvungen att ta en taxi dit, något som vi inte visste. Efter en lång stund av letande hittade vi en mindre strand som tillhörde ett pensionat. Vi frågade om vi fick ta ett dopp och svalka oss. Det fick vi, ett välförtjänt och svalkande dopp.

När vi hade badat en stund gick vi tillbaka in till centrum för att leta upp en restaurang med wifi för att ta kontakt med de övriga. Tiden gick snabbt och det började bli sent. Klockan 18 måste man vara fyra och då var vi bara tre, vi hade inte sett några andra elever på flera timmar. Som tur var hade de på stranden wifi och vi kunde bestämma en plats där vi skulle mötas upp. Vi mötes upp och åt middag tillsammans sedan åkte vi tillbaka ut till båten. Vi var trötta efter den långa dagen. Därför bestämde vi oss för att gå och lägga oss tidigt och vara utvilade för vaktdagen imorgon.

Klara Caous Wihlborg