Glassigt värre!

”Ja må hon leeeva, ja må hon leeeva, ja må hon leva uti hundrade åååååår”. Jag hör mina kompisars klara stämmor som ljuder så fint och reser mig mödosamt upp. Idag är den stora dagen, 19 år, inte illa.

Det räcks fram både presenter och en fin chokladtårta som har formats till ett hjärta, och en avokado. Mums, perfekt till min hike-macka! Innan jag drar igång vill jag tacka Anne-li, för att ha planerat en ofantligt bra dag, och även om hon inte fixade allt för min skull så kändes det nästan som en ära att få fylla år på denna händelserika dag. Tack Anne-Li!

En snabb frukost bestående av chokladtårta fyller magen och en kopp kaffe får igång hjärnan, sen är vi i full gång. Ryggsäcken ska packas med både bikini, lunchlåda, finklänning och mycket vatten. Jag lyckas till och med trycka ner deodorant och extra vatten om någon råkar glömma (vilket senare visar sig vara mycket tur). På med shorts och linne, och keps så klart, och sedan sitter vi allihopa strax i bussen som ska ta oss till hiken runt Saint-Martins norra kust. Jag var lite rädd för att denna hike, likt regnskogsvandringen i Surinam, skulle bli mer av en lätt promenad, men där hade jag fel.

Vi startar med att möta upp vår holländska guide, som berättar att hon gör denna hike tre gånger i veckan, och har gjort det sedan 1990. Det visar sig inte vara en ”lätt promenad” och jag börjar oroa mig för att ha gjort fel skoval när jag tog flip-flops. Vi traskar på och ser både åsnor och 100 år gamla korallrev och öde stränder, wow så vackert. Fyra timmar senare är vi svettiga och saltiga, men för det mesta lyckliga. Eller jag är i alla fall det, alla hade nog inte riktigt samma entusiasm.

Som tur var, så skulle vi till Phillipsburg, för lite stadshäng. Väl framme i staden kommer en mycket uppskattad överraskning; Anne-Li har fixat så att vi får rabatt på glass! Vi promenerar med raska steg till gelaterian och unnar oss själva varsin glass med, hör och häpna, TVÅ kulor. Återigen MUMS! Ida, Olivia och jag strosar sedan runt den holländska staden och kikar på både krimskrams och flip-flops till Olivia. Lite shopping gjorde alla gott, jag kände att jag behövde unna mig lite då det ändå var min födelsedag. Vi fyllde på energi med varsin frozen strawberry daiquiri, alkoholfri såklart, och njöt av livet. Snart blev det dags att möta upp resten av klassen för att äta middag på ett italienskt ställe, men först bunkrade vi snacks och frukt inför sjöbenet. Middagen var utsökt, men ungefär halvvägs in började min kropp känna av att vi vandrat i x antal timmar, men gott var det! På bussen sussade jag sött och väl ombord väntade en dusch och tidig läggning, tack och godnatt!

Liv V.D. SAB2124