“Godmorgon, det är bacon till frukost”

Söndagen den 21:a januari vaknade jag och min hytt av två ljuva babordiska röster som fyllde våra öron och hjärtan med ett “Godmorgon, det är bacon till frukost”. Vi rusade sedan upp ur våra 80 cm sängar och tog oss med lätta steg upp mot lilla mässen där dagens viktigaste måltid snart skulle avnjutas.

När Styrbords Vakten lämnade byssan så var det med fulla magar och stor entusiasm inför en ny dag av halande och firande av tampar, och precis som vanligt så fördubblades denna lycka när vi vid uppställningen möttes av Midskepps stora leenden och varma blickar. Min vakt spenderades sedan i byssan då jag denna underbara dag hade valt att ta över min kära kamrats sysselsättning som backis. Jag ägnade därför de följande fyra timmarna åt att med muntert humör och flinka nypor bryta och hacka dem sallad som senare skulle komma att serveras till lunch medans de nostalgiska tonerna av “16
svenska hits på 6 minuter” spelades i bakgrunden.

Eftersom det var söndag, och vi därför fick tillfälle att sakna Tobias Lundqvists underbara lektioner för en dag, så spenderade vi eftermiddagen med att alla se en otroligt gripande skräckfilm. Vi hade kurat ihop oss i stora mässen, och med popcorn och godispåsar i högsta hugg satt vi alla och väntade med spänning på att nästa jumpscare skulle fylla skärmen. När det till slut led mot skymning och upprymdheten inför en ny vakt fyllde våra hjärtan så skyndade vi oss självfallet mot våra individuella torkskåp för att hämta våra flytvästar och selar.

Väl på vakt så såg alla tre vakterna på en seglings dokumentär som med hjälp av en projektor visades på stängestagseglet: Apan. Det fanns stort nöje, lycka och intresse i att se de svartvita små sjömännen springa runt på segelbåten. Men den glädje och lycka som sprudlade om hela Styrbords Vakten, var nästan ännu större, då kortfilmen infann sig på just vår vakt och tog upp den tid som annars hade använts till bland annat knop stafett. Resten av nattvakten och slutet av våran dag spenderade jag och kära backis kollega Sonja åt att tillaga den klassiska nattvakts-havregrynsgröten som våra vaktkamtater hade trånat efter under hela deras nattvakt, och som la den viktiga grunden till deras goda natts sömn.

Embla

Styrbord