Guadalupe på två dagar

Efter 6 dagar ute till havs kom vi äntligen fram till Guadalupe som nog blivit mångas nya favorithamn. Sista vakten innan vi körde in i Les Saintes bärgades och beslogs segel i vanlig ordning, men vi fick även se en val.

Jag skulle precis klättra upp i stormasten när jag fick höra från utkiken att det var en val som sprutade upp vatten lite längre bort. Jag tror aldrig jag klättrat upp så snabbt i riggen som jag gjorde då. Man ser otroligt bra däruppifrån och mycket riktigt så var det en val som sprutade upp vatten och sedan dök ner i vattnet. Vi kom senare fram och ankrade i Les Saintes en dag för tidigt men fick trots det gå i land vilket många längtat efter. Att komma från Surinam till en Ö som denna blev en otroligt stor kontrast för många. Självklart har Surinam en charm i sig, men det går inte att jämföra. Vi tog oss direkt mot en strand i närheten för att så fort som möjligt få svalka sig i värmen och överallt fanns fina färgglada fiskebåtar, vackra hus, palmer med mera. Även i vattnet fanns massor av fiskar jag personligen bara sett på Universum innan.

Även morgondagen, när vi i babord egentligen hade vakt, fick vi gå i land fram till klockan åtta och fick se mer av ön. Då ön inte är så stor så gick vi till andra sidan där det fanns en större strand med en flygbana på. Vi gick sedan vidare för att komma fram till en liten bukt. I denna bukt fanns en liten sandstrand och vattnet var helt kristallklart med korallrev och massor av små fiskar. Det gick även upp som två slätter på båda sidor där massor av små getter gick och betade. Här spenderade vi våran dag och brände oss i solen. Senare på eftermiddagen, tog vi oss tillbaka mot staden, köpte glass och vandrade runt lite, gick in i någon butik och så vidare för att senare hitta ett litet café att sätta oss på. Denna ö är väldigt liten, och man får lite känslan av att alla känner alla vilket är lite mysigt på ett sätt. Vissa av de små cafeérna är nästan inuti folks hem, vilket man inte är van vid hemma. Alla pratar även franska, trots att man inte riktigt förstår och pratar engelska med dem. Alltså var det lite svårt att kommunicera med människor då jag inte talar språket. Men det gick ändå tillslut med lite gester samt hjälp av en god vän (Google translate).

Vid halv åtta behövde vi gå tillbaka mot bryggan för att bli upphämtade och ta oss tillbaka till Gunilla. Väl där så städade vi elevinredningen i vanlig ordning och gick sedan på ankarvakter. Jag fick väldigt tur med min tid och fick 22:30-00:30 där jag behövde vara vaken, samt imorgon bitti 07:00-07:30. Alltså kommer jag ändå få en hel natts sömn vilket är skönt då vi lämnar ön imorgon. Trots att Guadalupe var otroligt vackert och att man egentligen hade kunnat stanna här ett tag till, ser jag ändå fram emot att komma fram till Antigua redan imorgon bitti och upptäcka nya platser.

Klara Antunes

Sa2124