Gunilla Atlantic Golf Masters 2019

Idag gick resans däcksgolfsturnering av stapeln. Det var finalplatser som stod på spel och upplösningen blev nervkittlande dramatisk. Norges nationaldag blev sannerligen en speciell sådan här ombord.

I den norska nationaldagens ära hade idag våra befäl arrangerat en aktivitet i våra grannars tecken. Hur gör man det? Jo, det vi visste om norrmän är att de är rika så vi klädde oss i våra snobbigaste kläder och begav oss på en praktfull golfrunda på Atlantens stekande sol och lugna dyningar.

För att utse några finalister delades hela besättningen in i fyra heat, ett för varje vakt och ett fjärde för befälen. Deltagarna skulle passera tre hål, två längre och ett kortare, och slå så få slag som möjligt. Hål nummer ett gick från lejdaren till halvdäck på huvuddäck ända fram på babordssida till backen. Det andra hålet tog golfaren tillbaka från backen till huvuddäck men denna gång på styrbordssida. Det tredje och sista hålet var krävande både precision- och taktiksmässigt då tee och hål var beläget på varsin sida av stormastens skotstall. Med direkt diskvalifikation vid övning innan första utslag var banan mycket knivig. Både hål ett och två hade konstant hinder med rännsten vid sidan och dropzoner, för om man skulle bli tvungen att plikta, belägna långt från hålet gjorde uppgiften ännu svårare.

Bollen var en precist uppvägd snusdosa och de skulle placeras i de kvadratiska hålen av silvertejp. Deltagarna hade tre sorters klubbor att välja mellan. Drivern, slående lik en däckslevang, som fördelaktigt används vid längre planerade slag som vid tee eller möjligtvis på fairway, järnklubban, ej att förväxlas med bred robusta borstarna som kan användas vid vaskning av rännsten, är med sin precision skrämmande effektiv i trängda situationer och till sist den klubba som så ödestiget avgjort oräkneliga upplagor av däcksgolfsturneringar, putten, som man inte ska ta för miste med en diskborste, med sin otroliga känslighet dubbla användningsområden kan den användas vid både sänkning av bollen i hålet eller som en chip för att till exempel chippa upp den ur rännstenen.

Med stabil vind kunde tävlingarna startas och fullföljas hela dagen utan störande pauser för seglingsmanövrar. Så med våra stiligaste skjortor, klänningar och knästrumpor gjorde sig babordsvakten redo för att starta tävlingen. De följdes av tolvfyra-vakten, midskepps, styrbord som ansvarade för fyraåtta-vakten och till sist befälen som med sin elegans överglänste oss elever klädesmässigt. Med den rödvitblåa flaggan hissad hade vi tillslut fått fyra finalister. Linnéa som imorgon får representera babord, Erik som ska bära midskepps heder på hans axlar, Eskil som blev klar för finalspel efter särspel mot Janne och kapten Torben.

Senare på kvällen gick vi alla en tipspromenad om Norge och vi avslutade dagen med hela besättningen samlad.

Kevin Sjödin Styrbord