Hellu

Idag har det varit en händelserik dag!

För midskepps del som idag hade vakt stod det städning på schemat. Förutom den vanliga allmänna städningen på toaletter, stora och lilla mässen så har vi även haft en liten läcka på båten. Våra kära befäl har jobbat hårt hela dagen för att ta reda på vad det kommer ifrån och försökt stoppa läckan.

Resterande har tagit det lugnt i staden och bunkrat upp inför avfärden. Mitt i lugnet kom stormen och en av våra pojkar blev rånad. En ranglig liten 70-årig tant gav sig på honom och joggade i väg. Självklart så gav sig inte den godhjärtade pojken efter utan kollade bara på när pengarna sprang i väg.

Efter lite ärtsoppa och pannkakor på båten så tog sig ett gäng ut för att spela lite volleyboll med några Kap Verdier som vi träffade igår under skolbesöket. Vi bytte instagram och kärleksbrev för att kunna hålla kontakten. Det var intressant att prata med dem om hur deras liv ser ut och våra likheter och skillnader. Det gav oss en möjlighet att få lite material till våra uppgifter som handlar om bland annat kultur, ungdomar och migration.

Efter stranden begav vi oss mot pizzerian med bra wifi för att äta en liten avfärdsmiddag och kunna ringa hem till våra nära och kära. På pizzerian träffade vi två norrmän som var nyfikna på båten och våra upplevelser. Kul att få prata lite svenska med några andra, det känns som att man redan är kompisar bara för att man nästan förstår varandra.

Sist men inte minst har vi skurit ut en mall för att kunna spraya en
bild av T/S Gunilla på väggarna i hamnen bland de andra båtarna. En
toppendag, hoppas ni har det lika bra där hemma!

Elvira Spjuth

Styrbord