Kladdkaka till min förfäran

11.15 gick jag upp till lilla mässen för att äta lunch innan vakten och såg till min förfäran att det skulle bli kladdkaka till 3-fika.

Varför, kanske ni undrar. Inte bara det att jag inte är helt förtjust i kladdkaka från början, men efter 3e gången på ett och samma sjöben tröttnar man något. Anledningen till att det skulle bli kladdkaka ännu en gång var för att det var Livs, som fyller år, önskan.

Vakten började lugnt med lite lagom stänk. Vi satt största delen av tiden på halvdäck och njöt av den spanska solen. Vi konstaterande nöjt att vi i babord kommer vara brunast i klassen, då vi just nu har 12-4 vakten och får den starkaste solen. Härligt! Ungefär halvvägs genom vakten ser man att styrman Carl och vaktledare Adam börjar se mer och mer bekymrade ut. Strax därefter hade ett gäng midskeppare blivit upplockade på däck och vi gavs order om att bärga focken. Vid det här laget blåste det nog upp mot 40-45 knop och vattnet nådde ibland över halva däck. Viktigt nu var att vi bärgade focken kontrollerat, börjar den stå och slå i vinden blir det betydligt svårare. Vi bräckte och drog, firade och slet och snart så var focken uppe. Därefter var det dags för att bärga storövermärsen. Väl på våra utplacerade positioner märkte vi på styrbordsidan att vi hade vatten upp till rumpan och vi for fram och tillbaka i det strömmande vattnet. Men även övermärsen lyckades vi bärga.

”Clara och Ivar, ni tar märsen” sa Adam direkt när alla tampar var fastlagda och då var det bara att kasta sig upp i masten. Med vattenfyllda stövlar, som tycktes väga säkert 50 kg vardera klättrade vi ut på övermärsen och stormbeslog seglet på kortast möjliga tid.

Väl nere på däck igen tömde vi våra skor, andades ut och vips slog klockan tre, vilket betyder fika.

Utmattade och med order att behålla selarna på om det skulle hända något vräkte vi i oss våra kladdkakebitar. Och jag säger bara: jag tar tillbaka allt jag sa om att ha tröttnat på kladdkaka. Den här kan ha varit bland den godaste jag har ätit i hela mitt liv.

Clara, babords vakt

Foto: Ivar Tengnér