Nitton jordsnurr

Nitton jordsnurr Innan jag slog åtta glas vid vaktavbytet i natt (klockan 00:00) så fick jag en födelsedagssång sjungen för mig av alla på däck. Trots att jag som vanligt har en tendens att bli smått obekväm i dessa situationer så uppskattade jag såklart den fina sången.

Efter körsången var det dags att krypa till kojs. 28 graders värme och en luftfuktighet runt 80% har man börjat vänja sig att sova i vid det här laget. Ett knep jag har när jag känner att värmen håller på att ta kål på mig är att visualisera mig att jag cyklar till skolan på Öckerö med snöblandat regn som piskar mig hårt i ansiktet. Då känns värmen mer hanterbar. Vi i babordsvakten väcktes för frukost klockan 7 och vid 07:55 stod vi snyggt uppställda på halvdäck, redo för vakt igen. Här utdelades ännu en födelsedagssång till min ära. Dagens schema stod för uppfräschning av segel och insmörjning av dörrar och luckor med fettsprutor som redskap. Tyvärr var motvinden fortfarande närvarande och inga segel kunde sättas så motorn fick fortsätta kämpa, men detta hoppas vi snart få ändring på! Efter vakten tog jag en välbehövlig dusch, käkade lunch och tog en snabb tupplur innan jag begav mig till stora mässen för lektion. På dagordningen stod hamnutvärdering, svenska och geografi. I svenskan ska vi läsa eller lyssna på en bok och smart som jag är gick jag och la mig i min koj för att lyssna, men det slutade med att jag somnade redan efter 10 minuter och vaknade upp lagom till tre-fikat. Födelsedagar är lika med sötfika, så våra goa skåningar till kockar hade bakat chokladbollar till alla. Det har helt klart varit en annorlunda födelsedag. Som februaribarn är man mer van vid 4 plusgrader och slask så ingen är gladare än mig att få fira min födelsedag ute till havs i stekande sol!

Nellie, Babord