Överraskningsfesten

Dagen startade som vanligt på rätt köl för midskepps runt 07 när jag purrades från vad som kändes som en dvala jag befunnit mig i ca 1 månads tid. Efter 10 minuter av att stirra rakt in i väggen tog jag mig samman och tog mig upp ur kojen för att pallra mig upp för lejdaren till lilla mässen och avnjuta en skål gröt med onådiga mängder kanel o socker och såklart en kopp kaffe vid sidan av för balans.

Arbetsstyrka stod på schemat för mig en onsdag ute till sjöss som denna och det tackar man sällan nej till! Jag hade talat med osanning i mun om jag inte sa att jag var lite smått oroad över att vi inte skulle ha något att göra på vakten idag då det verkar som Gunilla plötsligt har blivit i tipp topp skicka och inte behöver något underhållsarbete längre då vi i jämförelse med tidigare resors arbetsschema just nu befinner oss på en all inclusive charter resa. Min oro släcktes dock snabbt när jag hörde kapten yttra ordet stagvändning efter ynka 2 minuter in på vakten. Vi har nämligen seglat på i en välldas fart och därför kommer komma fram tidigare än planerat vilket inte är en grej när man ska ligga till kaj, så befäl ombord har fått bli kreativa med vad vi kan hitta på för att fördriva tiden och förlänga sträckan. Därav stagvändning, jag var otroligt taggad! Vi började preppa, mesan sattes, focken gigades upp 2/3 och en mini modell av Gunilla åkte fram för att demonstrera hela processen. Vi körde i gång och allting gick som planerat, kapten var nöjd, vakten var road o dagmännen tacka för sig.

Vakten fortsatte med underhållsarbete och jag fick ta en för laget och ta på min uppdraget att tjära vant uppe i förmasten, inte drömmen direkt men jag tog mitt pick o pack o begav mig upp med samma vision som jag alltid har när jag ska tjära, nämligen det kommer inte ens bli så kladdigt om jag bara tar det försiktigt o håller koll på burken. Klipp till 10 minuter senare när jag hade lyckats vända på burken i ett nobelt försök att röra mig smidigt och samtidigt sitt bekvämt och hade nu mera inte bara tjärat klart riggen utan även mig, tack o bock. Jag avslutade ett projekt och startade ett annat som skulle ta mig fram till nästa vakt att avsluta nämligen avtjära exakt hela mig och allt jag hade på mig (btw det går inte, doften sitter kvar).

Vi hamrade på med skoluppgifter innan lektionstiden tog slut lagom till att koncentrationen sinade. Vi åt middag och sedan begav jag mig ut på däck och hängde med 4-8 vakten. Jag fick hjälpa till att vika segel och beslå storröjeln innan det var dags för mig att gå på min egen vakt. Vi han även med lite planering för morgondagen då vi ska ha en överrasknings- avslutnings- middag eftersom vi har så många befäl och även vår kära DOS som mönstra av i kommande hamn, och vi vill såklart ta tillfället i akt att tacka dom alla ordentligt!

Vi spenderade kvälls vakten med att städa i rigg förrådet, schappet o tvättstuga o dessa ställen klagar inte på lite extra omsorg kan jag meddela. I slutet luktade jag klor i stället för tjära vilket var en förändring jag var helt okej med. Vi gick till slut av vakten vid 00 och där slutade även dagen, tack o god natt!

Liv Melin, Midskepps