Sol och surf

Dagen började som vanligt i hamn med frukost och sedan uppställning. Eftersom att vi var ankrade utanför St Martin tog vi en av mob-båtarna in till Marigot.

Denna dagen hade vi bestämt oss för att åka till andra sidan ön för att bada, sola och viktigast - SURFA! För att förbereda oss inför utflykten gick vi till en mataffär och köpte allt vi kunde tänkas behövas under en dag på stranden. Eftersom vi befinner oss på den franska delen av ön blev baguette en självfallen del av förnödenheterna. När allt var inhandlat började vi bege oss mot en busshållplats för att ta oss till stranden vilket var mycket smidigt! Det var billigt, eller billigare än västtrafik i alla fall, och vyerna var helt otroliga.

Busschaffuören berättade att han inte körde hela vägen till den strand vi skulle till men att det bara tog ett par minuter att gå dit. Man kunde ta sig till stranden på två olika sätt; gå längst de andra stränderna som tog 10 minuter eller runt som tog 20 minuter. Såklart valde vi den korta vägen. Varför skulle man välja en längre och antagligen tråkigare väg?

Vi började traska längst stränderna som var typiska turiststränder fyllda med solstolar, parasoll och strandaktiviteter. Under tiden vi kom närmare våran slutdestination såg vi fler och fler människor som solade toppless. Men vi tänkte inte så mycket på det, det är ju så man gör utomlands. Det var bara det att det helt plötsligt var majoriteten av alla som nu var toppless. Och bottomless. Vi insåg nu att vi hade traskat rakt in på en nudiststrand. Det var en lite märklig men också rolig upplevelse och vi förstod nu varför busschaffuören berättade för oss om den långa vägen.

Efter en lång och lite underlig vandring var vi framme på stranden vi hade planerat att åka till (vilket inte var nudistsranden) där vi packade upp våra grejer och njöt av solen. Havet var, som på nästan alla stränder här i Karibien, turkosblått och vi snorklade och badade i det fina vattnet. Efter ett tag på stranden var det dags att gå och hyra surfbrädor. Vi som skulle surfa hade bara surfat en gång innan vilket var på vår första resa med Gunilla, år 2022 i Lissabon. Där var det på en långgrund strand med hyfsat små vågor och vi surfade inte så mycket. Trots vår uppenbara brist på surfkunnighet sa vi till surfkillen att vi hade ganska mycket erfarenhet. Vi fick våra brädor och då det var revsurfing åkte vi en båt lite längre ut för att få de bra vågorna. Vi kom fram och vågorna var större än vi förväntade oss och större än vad vi hade surfat på innan. I början var det rätt svårt och vi blev omtumlade av vågorna ett par gånger, men efter lite hjälp av surfkillen lyckades vi ställa os upp och darra vågorna.

Efter surfningen var det dags att åka tillbaka mot Marigot för att äta middag. Vi åt Lambi på en resturang/gatukök nära hamnen vilket var prisvärt och gott. Sedan åkte vi tillbaka till Gunilla för att sova. Hejdå!