Squallen kommer!

Dagen började precis som alla andra. Purrad klockan 07:00, frukost 07:15 ,för att sedan gå på vakt klockan 08:00.

Vi startade vakten på ett sådant sätt som alla gör: begravning för en flygfisk. Vi läste upp en egenskriven dikt och vår vaktledare Soraya fick kasta stackaren över bord. Mycket rörande.

Den tid vi hade kvar på den vakten lackade vi för det mesta lårarna på akterdäck. Det vill säga där allt befäl sitter på sin frivakt. Jag och en kompis klättrade också upp till andra plattformen i förriggen och njöt av utsikten tills vi blev nerkallade av vår vaktledare för då var det dags för tampstafett. Det var en mycket kämpig, svettig men rolig kamp. Jag och Ebba VS Felicia och Fjodor. Det var först den till fem och det stod 4-4. Soraya sa den sista tampen ”storstäng nedhal” och spurten, då vi självklart endast gick snabbt, drog drastiskt igång. Båda kämpade så att svett och tårar sprutade för att inte svika sitt lag. Jag hann före. Vi vann.

Senare under dagen hade vi lektioner och många tänkte så det knakade. Vissa sov, vissa vaknade.

Till allas lycka blev det hamburgare med pommes till middag och det fanns inte en smula kvar när sista vakten hade ätit klart.

Jag avslutade min frivakt med att sitta framme på backen med några kompisar och planen var att skriva på skoluppgifter. Tyvärr fick vi med oss en gitarr upp så vi repeterade istället ”Valborg” av Håkan Hellström.

Vår nattvakt som varade från 20:00-00:00 började lugn. Soraya hade högläsning för oss och sedan satte vi igång med städningen under däck. Då många har råkat ut för förkylning på Gunilla var vi bara fem stycken i arbetsstyrkan, så städningen tog längre tid än vanligtvis. Vi fick som tur var en paus och tryckte i oss lite bananbröd innan vi fortsatte. Jag och Miqis var nästan precis klara i elevinredningen när det vi fruktat hela detta sjöben skedde. Vi var på väg mot en squall. Vi blev snabbt uppkallade på däck för att vimla oss ut i mörkret till hajnätet och beslå yttre klyvaren. Vi tycktes känna en regndroppe och blev genast lite stressade. Som tur var hann vi klart med marginal och vid vaktavbytet 20 minuter senare hade det kommit några tunna droppar på oss.

Vi såg squallarna passera vid varsin sida av båten men vi klarade oss tack och lov utan en jättestorm. För denna gången. (Peppa peppa ta i trä)

Tova