Tre veckor kvar

Idag är vår första heldag till sjöss på vårt sjöben mot Dominikanska Republiken. Det börjar bli stressigt med alla uppgifter som vi haft i Grenada, speciellt eftersom att detta sjöben är så kort och man vill ju gärna vara klar med de flesta “Grenadauppgifter” innan vi når Santo Domingo.

Idag tog vi däremot en liten paus för att gå upp på däck, vi hade nämligen fullt ställ. Vartenda segel satt, till ochmed mesanseglet som vi aldrig satt på den här resan förut. Det var väldigt häftigt och skönt med en kort paus där man tänkte på annat.

Idag är det (enligt min räkning, detta kan vara fel) éxakt tre veckor, 21 dagar, kvar på vår resa. Det har gått så otroligt snabbt. Dagarna flyter så lätt ihop, speciellt under seglatserna när dygnen består av att sova, äta, plugga och segla, rätt som det är så är sjöbenet över. Det verkar som att de flesta är kluvna över att resans slut sakta närmar sig, självklart är detta otroligt kul men när man tänker på sitt hem så känns det inte så farligt att få sova i sin egen säng och få sova utan att bli purrad efter sex timmar…

Leo Forshufvud, 20/01