Vad är det för väder?

Blåsigt, soligt, molnigt, regnigt, varmt och kallt; det är ungefär så en vakt kan se ut här på väg till Tampa. Med en stekande sol ligger vi i nuläget och guppar i ynka tre knop och försöker ha så många segel uppe som möjligt för att på något sätt fånga vinden.

”Godmorgon, nu är klockan sju och om en kvart är det frukost” är det vi i babord hör när vi blir purrade. Konstigt nog är jag oftast först upp till frukosten och får sitta ensam med backisarna och äta, det är inte helt fel då jag föredrar det tyst och lugnt när jag äter min morgon gröt. När resten av vakten sedan börjar rulla upp brukar jag gå ut och känna på vädret, och snacka med vakten som har vakt.

Idag var det en otroligt fin soluppgång samtidigt som styrbord vaskade däck och det var också rätt behagligt väder. På vakten skulle jag vara utkik, därför förberedde jag mig med långbyxor, fleece och underställ, inte visste jag att jag senare skulle vara tvungen att gå ner och smörja in mig med solkräm.

Vid tio tiden blev solen riktigt varm, och det var en sån där go stämning uppe på däck. Det var fint väder för första gången på detta sjöbenet, några befäl hängde upp hängmattor på navhyttstaket och vi lyckades till och med se valar! Det är vid sådana här tillfällen och dagar som man inte vill lämna Gunilla, och tanken av att detta är en av de sista dagarna på hela resan känns orimligt. Jag tror att alla just nu känner en stark hat-kärlek till Gunilla. Det är många som inte mått helt hundra de senaste dagarna och bara velat komma i land, samtidigt som alla vill ta vara på den sista tiden ombord.

Den där fina och lugna stämningen tidigare växlade rätt fort då det började ösregna från ingenstans. Själv stod jag utkik på backen, i t shirt och vanliga byxor och tänkte att det inte ens var någon idé att byta om då jag redan var genomblöt. Trots vädret höll vakten uppe humöret och dansade i regnet. När midskepps sedan skulle byta av oss, beredda på att det ösregnade uppe på däck, blev det istället stek hett igen, det är helt enkelt omöjligt att klä sig rätt här! Senare ikväll/inatt ska det enligt vår styrman Leo bli 16 grader och regn, så vi får ta vara på de sköna vågorna och temperaturen.

Ellen Babord