Vaktdag Som Fartygsvakt.

Igår kom vi fram till Tarragona som ligger i Spanien. Vilket även är vårt sista stopp innan vi mönstrar av och åker hem till Göteborg.

Igår när vi hade frivakt vilket är att vi är lediga och får gå av båten, gick vi runt i stan och försökte hitta saker att göra. Med tanke på corona läget här i Spanien har alla resturanger och caféer stängt och att det var söndag som är en vilodag hjälpte inte. Alla affärer var stängda detta gjorde att vi gick till stranden och solade och badade istället. Vilket var väldigt skönt och välbehövt i den värmen det var igår!

Idag har min vakt (Midskepps) vakt dag, vilket innebär att vi är på Gunilla och gör underhållsarbete. Idag var jag dock fartygsvakt tillsammans med en kamrat vilket betyder att vi sitter vid landgången och vaktar båten så att inga som inte ska vara på Gunilla kommer ombord. Men det är även vi som representerar skolan. Vi sitter vid landgången, har på oss “Öckerö” pikén och pratar med de människor som undrar om båten.

Idag var det en kylig morgon, vi fick ha på oss hoodie och i början hade jag min seglarjacka. Men direkt när solen kom fram fick jag byta om helt, det var inte längre väder för byxor, hoodie och jacka, jag gick ner till hytten och bytte till piké och kjol men även i det var det varmt.

Dagen bestod mestadels av att prata med väldigt intresserade spanjorer, de hade en massor med frågor om Gunilla, skolan, vart vi seglar och hur det funkar. Många kom och tog bilder, vilket var väldigt trevligt. Man kände sig lite häftig när alla var så intresserade av ditt och din klass boende, som Gunilla är för oss. När vi inte pratade med folk gick vi på rond, som är att vi går ner i maskinrummet, rigg förrådet och elev inredningen och kollar att allt är okej.

När klockan slog 18.30 gick jag och min kamrat av vakt och två andra fick byta av oss. Vi gick och åt middag, det blev kikärtsgryta med naanbröd, det var riktigt gott! Sedan spelade vi in några videos till avslutningsmiddagen efter det gick jag och la mig då jag skulle vara fartygsvakt igen klockan 1.30.

Ida Rizvanovic.