Ankomst Setúbal

Igår kväll kom vi angjorde vi Setúbal som är en lite lagom stor stad en tre-fyra mil söder om Lissabon. Med nästan trettio grader i skuggan och Atlanten som siluett är det ingen tvekan om att vi kommit till Europas syvästra hörn. Här står skolbesök och utflykt till Lissabon på programmet. Temat för skoluppgifterna är Portugals koloniala historia samt andra ämnen med koppling till identitet. Eleverna har sina egna ämnen som de fördjupar sig inom och har i uppgift att prata med människor om saker som klimatförändringar, migration, ekonomi och religion.

Sen ryktas det om att det finns en och annan strand som inbjuder till ett och annat svalkande dopp. Efter det att studieuppgifterna är slutförda såklart. Så det ska nog bli fina dagar här!

Erling Mattsson Wilske,

Utbildningsledare