Att resa med 43 ungdomar

Dagen med stort D närmade sig med stormsteg och det blev till slut dags att säga hejdå till min egna familj för att få en ny och mycket större och brokigare familj på Gunilla.

Vi skulle samlas på Landvetter senast kl. 13 för avfärd mot Las Palmas, jag kände mig ovanligt lugn och hade faktiskt inte mycket resfeber alls. Min enda farhåga var om alla skulle dyka upp i tid?På söndagskvällen hör jag på radion att tågen från Umeå var inställda på grund av någon urspårning, herregud hur ska Iris komma fram tänkte jag. En annan pappa var orolig över sin dotter som var lite sjuk, ta en ipren och kom ändå. Eleverna var mest oroliga för övervikt på bagaget… Undrar hur mycket godis det fanns i de där sportbagarna egentligen? Efter lite småstress och strul med självincheckning och udda bagage kom vi i alla fall igenom säkerhetskontrollen och på flyget, alla 43 elever, en dos, en maskinist och två vaktledare. Fantastico! Resten av resan gick som på räls, ja inte SJ:s rälsar då, och vi hälsades välkomna till T/S Gunilla med värme, befäl och kvällsmackor. Kunde inte fått en bättre start känner jag.

Victoria O´Donnell, utbildningsledare