Avgång

I skrivande stund håller midskepps på att göra båten redo för avgång. Lotsen kommer klockan 18 och då ska vi ha ätit middag, sjösäkrat och gjort allt klart för avgång. Det är alltså dags att summera Paramaribo.

I ärlighetens namn så finns det hamnar som man lämnar utan att känna saknad eller sorg, det här är inte en sådan hamn. Surinam och Paramaribo är som inget annat land jag varit i. Det är som en blandning av många andra ställen. Lite som att man tagit lite här och lite där, lagt det i en burk, skakat och sedan hällt ut innehållet. Jag pratade med Nori, vår guide och sa att en del av byggnaderna känns väldigt likt New Orleans. Då berättade han att en av stadens arkitekter åkt runt för att hitta inspiration och just fastnat för husen i New Orleans. Lägg där till den holländska influensen och de karibiska små färgglada husen, då har du i princip Paramaribo.

Alla jag mött under vårt hamnstopp har varit otroligt trevliga och hjälpsamma. De har en härligt positiv livssyn oavsett livssituation. De är stolta över sitt land och över att de, trots alla etniciteter, känner gemenskap. Jag är väl medveten om att jag inte varit här tillräckligt länge för att vara helt insatt i landet, jag har bara varit i Paramaribo och dess utkanter och kan självklart inte ge en helt rättvis bild av landet. Men hit åker jag gärna tillbaka, det har varit fantastiskt!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare