Bås-Blogg

Hej,

jag heter Amanda Högdén och jag arbetar som bås ombord. Jag har lovat att avlasta KiKi genom att skriva en blogg åt henne. Så jag tänkte att jag skulle skriva lite om livet ombord ur en bås perspektiv. Jag kom ombord i Santo Domingo ihop med min man Martin och vår sju månader gamla son Otto. Jag och Martin delar på båsjobbet och Otto är med som passagerare. Det är otroligt roligt för oss att få lov vara ombord, och eleverna är så snälla mot Otto. Det är lyxigt att ha tillgång till 44 barnvakter på en gång!

Bås, eller båtsman som det egentligen heter, är en person ombord som i första hand arbetar med underhållet av fartyget. Man har ansvar för att planera och genomföra jobb för att se till att fartyget hålls i gott skick. När eleverna är på vakt är det de som får utföra flera av jobben, under översyn av båsen eller vaktledarna. Det är imponerande att se hur duktiga eleverna är på att jobba, ta instruktioner och genomföra jobben ombord, framförallt med tanke på att det ofta handlar om jobb som de aldrig förut har provat. Som bås får man verkligen chans att se eleverna utvecklas och bli superduktiga på massa grejer, och detta är något av det roligaste med jobbet som bås. Nu är vi ute på ett tio dygn långt seglingsben och det är ett perfekt tillfälle att få flera projekt att rulla på. Just nu jobbar vi med att knacka rost, måla och lacka. Vi har också lite projekt på gång i riggen där vi tjärar och smörjer olika delar. Parallellt med underhållsprojekten är eleverna igång med att städa och inventera alla skrymslen och vrår, då det börjar närma sig slutet på resan. Allt för att lämna över fartyget i så gott skick som möjligt till de eleverna som kommer i Tampa. Som båtsman jobbar man dagtid och ser till att projekten rullar på, även över vaktskiftena. Det är roligt för då jobbar man med alla vakterna varje dag, vilket innebär att man även jobbar med alla elever.

Nu har vi ju bara fyra arbetsdagar kvar innan vi är framme, vilket blir sista hamnen för dessa eleverna. Det har varit roligt att lära känna eleverna och när de så småningom kommer hem kan alla föräldrar känna sig trygga med att de vet allt om hur man knackar rost, målar och lackar. Så då är det bara att sätta dem i arbete, de är grymma!