Biscayabukten avklarad!

Nu vågar jag i alla fall ropa ”hej”, för nu är vi ju ändå framme i La Coruña och har åter fast mark under fötterna. Nämnda fötter har jag dessutom använt, för att ta mig runt strandpromenaden och börja bekanta mig med stan.

Jag måste säga att jag gillar det jag hittills sett. Det första som fångade min blick, var alla stora glasklädda fasader, vilka givit upphov till stadens smeknamn ”the glass city”. Vad det egentligen handlar om är tydligen balkonger, som glasats in som skydd mot de kalla Atlantvindarna. Nästa sevärdhet var världens äldsta fungerande fyr, Torre de Hércules, vilken lett sjömän rätt ända sedan romartiden.

Tack och lov behövde vi varken skydda oss från Atlantvindar eller ha någon extra hjälp för att ta oss in i hamn i morse. Vi har ju i stället haft en nästan oförskämt bra segling över Biscaya. Det var till och med så lugnt att några av eleverna kunde utföra sin idrottsuppgift framme på backen i går eftermiddag. Jag hoppas bara att de inte skaffade sig alltför mycket träningsvärk, för i morgon står det vandring på schemat!

KiKi Åstrand

Utbildningledare