Dagar och nätter ombord

Jag tror det är Frans G Bengtsson som skriver någonstans i Röde Orm ungefär: ”Vi seglade för glatta livet, dagar och nätter yrde förbi oss som blåa och svarta lakan.” Lite så har det känts de senaste dygnen.

Vi har god vind, allt tuffar på och vi kommer allt närmare vårt mål och slutdestinationen för vår resa.

Vad mer händer ombord? Några vårdnadshavare fick kanske morgonkaffet i vrångstrupen en måndag när de öppnade mejlkorgen och såg e-post från Gunillas kapten om att deras barn i Dominikanska Republiken hade adopterat en omhändertagen gatuhund som hette Milton. Hunden skulle anlända till Sverige om 6 veckor. De dominikanska myndigheterna tackade för gott samarbete. Nå, förmodligen insåg de flesta rätt snabbt att det hela hade att göra med att måndagens datum. Även elever drabbades av mer eller mindre uppskattade april-skämt, något av dem finns att läsa om i elevbloggarna.

Annars har en festkommitté bildats som har i uppgift att ordna inför avslutningsfesten nu på söndag. Eleverna har börjat slutstäda så att storstädningen i Miami ska gå extra smidigt och snabbt. Sedan är det studier ombord några få dagar till. Eftersom min uppgift i samhällskunskapen handlar om globaliseringen med fokus på ön Hispaniola (där Dominikanska Republiken och Haiti ligger) blir det en hel del diskussioner om hur globaliseringen hjälpt Dominikanska ur fattigdom medan grannlandet Haiti missat både första, andra och tredje globaliseringsvågen om nu befinner sig i fritt fall.

Det är också en hel del administration som ska göras när man seglar in i USA. Som när tullmyndigheten vill ha en förteckning över all digital utrustning som vi på båten för in i landet. Datorer, mobiler, airpods, powerbanks, kameror – typ allt. Eftersom digitaliseringen är en av de megatrender som drivit den tredje globaliseringensvågen (som vi svenskar surfat ganska bra på), förstår ni säkert att det blir ganska långa listor. Men när alla hjälps åt så fint som det här gänget gör, går det ändå rätt smidigt.

Så går dygnen ombord. Dagar och nätter yr runt oss som blå och svarta lakan. För många är det svårt att förstå att tre års seglingsäventyr närmar sig sitt slut och alla bidrar till att göra de sista dygnen ombord så minnesvärda som möjligt.

Fair Winds!

Jörgen Fhanér, utbildningsledare