Den lilla fiskebyn

Vi ligger just nu till ankars utanför den lilla fiskebyn Tarrafal på ön São Nicolau.

Det är premiär för T/S Gunilla i just den här hamnen och det känns spännande att utforska ett nytt ställe. Det är dock väldigt litet med ett mycket begränsat utbud i både affärer och restauranger. Eleverna verkar i alla fall glada över att det finns ett litet café med gratis wifi. Det är lycka må ni tro! Vi ska fokusera på skoluppgifterna under dessa dagar och då särskilt geografi och naturkunskap. Styrbordsvakten har idag varit iväg och snorklat med en lokal guide för att försöka se så mycket marint liv som möjligt. De kom tillbaka för en stund sedan och verkade väldigt nöjda om än lite trötta efter gassande sol och saltvatten. Det är 27 grader i skuggan och helt klart varmaste dagen på vår resa så här långt. Ikväll har jag lovat film på segelduken och popcorn, tror det blir en mysig avslutning på en varm dag. Sen kommer nog alla somna gott.

/Victoria O'Donnell