Dublin-tur och hamnfestival i Belfast

Då var det dags för min sista blogg på den här resan. Idag dök nämligen min avlösare KiKi Åstrand upp.

De senaste dagarna har varit intensiva. På fredagen hade vi en lång besöksdag i Dublin. En timme tidigare än vanligt fick byssans backisar stiga upp, dvs. 05:15. Detta för att hinna fixa frukost och förbereda för packningen av matsäckarna innan bussen plockade upp oss strax innan 07:30 för den drygt 2h långa resan mot Irlands huvudstad. Det är ju inte bara det att vi byter land när vi kör mellan Belfast och Dublin. Vi åker ju dessutom in i EU. Tack och lov är det en sk. ”soft border”, vi märkte inte ens när vi passerade gränsen. Förutom vissa elever som fick SMS om att de nu kunde surfa och ringa för samma pris som hemma eftersom vi äntrade EU.

Förmiddagen spenderade vi på halvön Howth där vi besökte en internationell skola, Sutton Park School. Våra elever startade med att auskultera på några lektioner och sedan fick vi en rundvandring av skolans rektor. Dels lärde vi oss lite mer om irländska skolsystemet och specifikt mer om just deras skola. Men vi passade även på att fråga rektorn hur han tror irländare och personer i Dublin generellt ser på händelserna relaterade till ”the Troubles”. Lunchen åt vi nere vid havet dit vi hade vandrat tillsammans med ungefär lika många irländska elever som vi själv var. Detta gav bra möjligheter för eleverna att prata med andra i liknande ålder. Efter lunch hade våra elever en uppgift att leta reda på spår av irländska författare i Dublins centrum samtidigt som de utforskade staden.

Nu under hela helgen pågår Belfast Maritime Festival. Vårt fartyg har bidragit med ”Open Ship” och sammanlagt har nästan 2000 personer besökt oss under lördag och söndag. Lördagskvällen blev extra speciell för oss eftersom kaptenen hade hittat några irländska musiker från en annan båt. Kaptenen är riktigt skicklig på fiol, så tillsammans med irländarna spelade de för eleverna på däck. Mot slutet av den improviserade konserten bjöds eleverna in att delta och vi hade elever som spelade både gitarr och trumma. Det var en otroligt härlig upplevelse som jag verkligen kommer bära med mig som ett extra fint minne från den här resan. Musiken i sig var en underbar sak, men nästa lika fint var det att se en stor mängd elever på däck njuta minst lika mycket som jag. Tänk att jag är åskådare, och delvis delaktig, när dessa fina ungdomar skapar minnen för livet.

Alice Engbom, utbildningsledare