Egna studier och gemensamma

I varje hamn har vi ett hamnprogram. Det ska anslås någon dag innan vi kommer till kaj och innehålla allt det som ska hända i hamnen, men också det som inte ska hända.

Besöket här i Lissabon har en del på programmet. Ett normalår utan corona-restriktioner innehåller självklart ett skolbesök, vilket det inte kan göra i år. Skolbesök är normalt bra tillfällen för eleverna att intervjua i sina projekt. Inför den här resan har eleverna själva tagit kontakter med organisationer och andra för att boka intervjuer under veckan. En del har fått svar och erbjudits möten, andra satsar på att spontanintervjua på stan. Det ska bli spännande att se resultatet, det är ett företagsamt gäng det här.

Gårdagens guidning runt stan var gemensam, eller i alla fall i två grupper. Halva gruppen var kvar ombord och tränade klättring, medan den andra halvan gick på guidning och så byttes vi av vid lunch. Vår guide hette Nagy och hans guidning ”African tour” gav ett annat perspektiv på det som staden visar upp i monument och statyer. Stadens stolthet, sjöfartiden med upptäckter av världen, berättade Nagy om utifrån ett afrikanskt perspektiv. Det blev en spännande guidning att lyssna på. Platser vi stannade vid hade en osynlig berättelse att ta del av. Huset där slavar landades och förvarades fanns inte utmärkt eller ens bevarat och den första kyrkan där både svarta och vita kunde gå hade ingen informationsskylt att ta del av.

Nagys historier fängslade oss och de fyra timmar vi vandrade igenom flera av stadsdelarna gick fort. Eleverna ställde bra frågor, blev upprörda och fick fundera vidare. Historieuppgifterna fick ny betydelse och blev på riktigt, som alltid när vi träffar människor i hamnarna som lever med konsekvenser av det som hänt i historien. Men visst kändes det i benen och det blev en lång dag med mycket fysisk aktivitet.

Och vad är det då som inte ska hända i hamnen? Det handlar om hur vi får det här att fungera på ett säkert sätt, saker som gruppstorlek och tider att passa. Alkotester att blåsa i och att befinna sig på rätt plats i rätt tid. Men det är ett ämne för en annan blogg.

Allt väl ombord,
Brita Malmcrona