En bra dag!

Idag har vi verkligen ”carpat diem”. Redan 07.30 stod bussen på kajkant för att ta oss ut på hajk och andra kuligheter. Med lunch och extra macka i nerpackat tillsammans med ombyte, badkläder och handduk åkte vi iväg.

Hajken var inget för veklingar utan tog oss igenom terräng som ibland hade krävt en bulldozer. Klassen var dock som bergsgetter där de skuttade fram trots att vissa undrade om det aldrig skulle gå neråt. Mostly down, but now we are going up, svarade vår guide. Vi tyckte dock att det ofta var precis tvärt om. Det gick sällan nerför! Vår guide berättade att turismen gjort att mycket natur försvunnit men att man bevarat området vi hajkade och här fick inga hotell byggas, växtligheten fick inte röras och naturen skulle få sköta sig själv. Under flera år hade många turister grävt upp mycket av växterna för att sedan plantera dem henna i sina trädgårdar. Det ledde till att många växter under en period varit utrotningshotade. Nu är det strängt förbjudet att ta med något från detta reservat.

Efter ca två timmar hade vi paus på en vacker strand. Där satt vi hela gänget och åt vår medhavda lunch och lyssnade på vågorna som rullade in. Många passade på att ta ett svalkande dopp andra lade sig raklånga i sanden och bara vilade. En timme senare var det dags att vandra vidare. Uppför så klart. Sen gick det faktiskt neråt men i en slags rullstensås så då kändes nästa uppför bättre. När vi trodde vi var klara hade vi ytterligare en halvtimmes promenad för att ta oss till platsen där bussen väntade. Ni blir väl inte förvånade när berättar att det gick uppför…. Mer uppför än någonsin tidigare under hajken.

Vi åkte in till Philipsburg några timmar för lite strosande i stan innan vi åt gemensam middag på Pizzeria Italia. Mätta och glada men trötta var vi åter ombord runt 19.15.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare