En glad påsk till havs!

Det har nu gått fyra dagar sedan vi kastade loss från Santo Domingo. Bloggen för utbildningsledaren har dröjt ett tag, dels pga ett svajigt internet. Men också för att det varit mycket att sätta sig in i för en nybakad DOS och därför har bloggen hamnat lite i skuggan i av allt som måste göras. Men nu är det äntligen dags!

Idag hade vi besök av påskkärringar som hjälpte oss med arbetsuppgifterna ombord, några av dem syns på bilden. Det var även en speciell dag på andra sätt, eftersom det var Erik A.L:s födelsedag. För mig var det lite oklart hur födelsedagsrutinen ombord skulle gå till, men eleverna var väldigt hjälpsamma och berättade i detalj hur ritualen såg ut.

På uppställningen efter att vi slagit i 8 glas fick Erik en traditionsenlig chokladkaka och födelsedagssång. Efteråt fick jag veta att han även vid midnatt, när hans vakt slutade sitt nattskift, hade blivit firad och sjungen för – och då på 3 olika språk! Men Erik verkade även nöjd med morgonens enspråkiga firande.

Påskafton innebar också att eleverna hade lite välförtjänt ledigt från skolan ombord. På eftermiddagen samlades alla elever i Stora Mässen under däck. Syftet var officiellt att gå igenom namnlistor till flygbiljetterna som kommit. Inofficiellt handlade mötet om att befäl skulle få tid gömma undan ledtrådar på däck till 3 välfyllda godisägg som påskharen placerat ut.

Efter en målmedveten äggjakt hade varje vakt hittat varsitt ägg. Sedan fick vi påskfika och även supergod kladdkaka för att ännu en gång fira födelsedagsbarnet.

Vi har gjort ungefär halva sjöbenet och befinner oss c:a 400 sjömil från Miami och resans slutmål. Ikväll ska vi äta en extra lyxig påskmiddag och sedan är det dags för påskhäxorna att ta sina kvastar och lämna båten. Men min gissning är att de kommer flyga jämsides med oss en stund. Det är svårt att lämna T/S Gunilla när man en gång kommit ombord.

Fair winds! / Jörgen Fhanér, Utbildningsledare