Festina lente - skynda långsamt

När vi är ute till sjöss infinner sig ett konstigt lugn över både elever och befäl.

Man skulle kunna tro att det är lugnare när vi ligger i hamn, då vi inte ansvarar för att segla skutan, men det är faktiskt inte fallet. Här ute på det stora blå rullar allt på i maklig takt och det som sker sker. Man kan liksom inte skynda på saker utan allt tar sin tid och man hittar en vardag i de små sakerna. Jag försöker njuta av varje soluppgång och solnedgång, varje stjärnspäckad natt och varje månsken. Jag tar min första kopp kaffe till vaktavlösningen kl. 8 och tjingsar på eleverna som då står uppradade. Efter det har jag lite fritid som går till läsning, mejl, lite planering och annat fix. Efter lunchen kl. 12 startar lektionerna och sedan rullar det på i över åtta timmar för att alla vakter ska hinna plugga och få något gjort.

Idag fick vi reda på av kapten att vi kommer komma fram tidigare än planerat så nu har vi hamnpresentation och lägger en del av lektionstiden på att förbereda vår ankomst till Kap Verde. Imorgon ska det också firas nyår och vi har idag planerat festen som ni säkert kommer få läsa mer om från eleverna. Jag passar på att önska gott nytt 2024!

/Victoria O'Donnell