Första dagen till sjöss

Vi lämnade visserligen Grenada redan i går kväll efter middagen. Men första sjödagen är alltid lektionsfri för att alla ska kunna vänja sig vid havet.

Själv har jag turen att inte bli sjösjuk men många ombord måste ha plåster, ta tabletter eller annat för att slippa illamåendet. Det blir inte bättre av att vår kära Gunnis stampar fram i motvind och motströms. Hon är inte så smidig den gamla damen utan vi liksom stampar oss fram väldigt, väldigt sakta. Frågan vi ställer oss just nu är om vi kommer hinna till Paramaribo….

Eleverna är tappra och kämpar på med arbetet ombord men när vakten är över är det skönt att få lite extra vila. Imorgon drar lektionerna igång och då fylls Stora mässen av elever i olika tillstånd, men det är ändå det bästa som finns. Att vara lärare ombord!

Vad gör då en utbildningsledare när det är lektionsfritt kanske du som läser undrar. Löser problem, mejlar och fixar inför hamnbesöket samt inför kommande hamnar. Det finns liksom alltid något att pyssla med. Något som måste lösas eller läggas tillrätta. Ingen dag är den andra lik här på T/S Gunilla!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare