Fredsmuren och säkerhetsföretag

Dagens schema har inneburit två olika större studiebesök. På förmiddagen blev vi upphämtade med en buss för att få veta mer om Belfast komplicerade historia kring "the Troubles".

På turen guidades vi av två olika fd. politiska fångar. Under första delen av turen rörde vi oss i de katolska områdena där guiden tidigare varit aktiv för att Nordirland skall bli en del av Irland (tidigare IRA). Vid den sk. ”fredsmuren” mötte vi vår andra guide som kämpat för den andra sidan, bl.a. för att Nordirland skall fortsätta vara en del av Storbritannien. Eleverna fick två helt olika synvinklar på samma konflikt. Dessa tidigare våldsamma aktivisters ”sanningar” skiljde sig rejält åt. Det gällde dock att ha öronen på skaft, för de lokala dialekterna är inte de enklaste att hänga med i. Elevernas tankar kommer sedan vara underlag i en reseuppgift kring historiebruk. Det problematiserades även en del om att denna ”fredsmur” ju är en av de största turistattraktionerna i Belfast och hur det påverkar viljan att försöka få bort muren.

På eftermiddagen åkte sjöfartseleverna iväg till säkerhetsföretag Survitec (som tillverkar LSA-produkter, Life Saving Appliances). Livflottarna ombord här på Gunilla är faktiskt av just detta märke. Där fick de se lite av de allra senaste produkterna som utvecklas, såsom livbåtar för nästan 500 personer per båt, i material som inte ännu finns på marknaden. De fick även bl.a. testa att lösa ut både en livflotte samt flytvästar som används på flygplan.

Det har med andra ord varit en hel del intryck idag. Morgondagen blir intensivt den med. Alla elever skall på en heldagsutflykt till Dublin.

Alice Engbom, utbildningsledare