Full fart mot Portugal

Efter en lite motig start går vi nu med stadig fart över Biscaya.

Efter att ha lättat ankar har vi bitvis haft frtisk vind och eleverna har snabbt kommit in seglingen. Hissa segel, berga segel och beslå. Knacka rost, måla och städa. Memorera varenda tamp, upp i riggen, blåst, sjögång och regnskurar. Känns som eleverna har varit ombord en längre tid redan.

Efter att den värsta sjösjukan har lagt sig har vi idag kunnat ha lektioner ungefär "som vanligt". Alltså att de som mår tillräckligt bra efter vakten sitter en tre timmar med skolarbeten tills dess att ögenlocken inte håller sig uppe. Då är det dags att slänga sig i kojen några timmar innan det är dags för nästa vakt.

Tyvärr har vi nu vinden in från syd men som tur är har vi ju, segelfartyg till trots en helt ok maskin som kan ta oss fram när seglen inte bär.

Fin fredagskväll har vi med vackert månsken och ljummen vind!

Erling Mattsson Wilske,

Utbildningsledare