Getter, en ponny och en åsna

Ta gärna med lite gamla morötter eller äpplen, skrev rektorn i sista mailet innan vi skulle ge oss iväg med bussen till skolan Oieras International School. Lite udda begäran kan en tycka, men det skulle få sin förklaring.

Skolbesök kan bli lite hur som helst, speciellt om vi inte varit på skolan tidigare eller om det är ny personal på skolan som vi inte träffat tidigare. Skolan som vi skulle besöka idag var i den sistnämnda kategorin. Rektorn jag hade mailat med var helt ny på skolan och mycket entusiastisk. Han hade erbjudit sig att skicka en buss att hämta upp oss här vid kajen i Doca Alcantara och ta oss ända upp på berget där skolan låg. Skolområdet omfattade en massa mark med vildvuxna odlingar, fruktträd och träddungar. Det kändes nästan som om vi var på landet. Dessutom hade skolan hand om ett gäng getter och några andra djur och det var de som skulle matas. Det var oklart även för de själva vad de skulle ha djuren till, men de var helt klart omtyckta av eleverna.

Vi blev alltså mycket entusiastiskt mottagna av skolans rektor, bjudna på bakverk och dricka och introducerade för det gäng elever vi skulle få umgås med under förmiddagen. Jag presenterade våra elever som ”proffs på att mingla” vilket de inte var så nöjda med, men sedan visade att de var och så var rundturen och samtalen igång. Efter en rundvisning på skolans område blev det basket, fotboll eller volleyboll fram till lunch, som vi bjöds på i skolans bamba. Därefter var det tid för att intervjua eleverna på skolan. Ämnet för dagen var geografi och migration, vilket passade speciellt bra eftersom eleverna på skolan representerade många olika nationaliteter och hade mycket att säga i frågan. Dagen gick snabbt och så var det dags att åka tillbaka till Gunilla.

Bredvid oss på kajen ligger ett annat skolfartyg som vi har planer på att umgås med imorgon, men det får ni läsa om i en annan blogg.

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona