Här går det undan!

Med den här farten ska vi inte behöva oroa oss för att inte komma fram i tid till Kap Verde. Tack vare rådande medvind har vi nämligen, under de två senaste dygnen, gjort i genomsnitt 7-8 knop. Det har dessutom blivit lite varmare och därmed givits anledning till att sätta igång AC:n.

Tyvärr verkar det dock inte finnas något mellanting mellan djungelvärme och ishavsfrost men de flesta ombord föredrar nog ändå det sistnämnda. Om inte annat för att det är lättare att klä sig varmt än tvärtom!

Studiemässigt håller vi just nu på med förberedelser inför kommande hamn. Eleverna finslipar sina intervjufrågor och planerar observationsprotokoll. På São Vicente ska vi ju också fira jul, vilket pockar på sin beskärda del av uppmärksamheten. Bland annat har det kokats knäck och bakats pepparkakor. Några fiskar har även fångats men huruvida dessa kommer att hamna på julbordet är ännu oklart.

När det gäller godsaker gjorde jag idag en ny och riktigt trevlig bekantskap. Det rörde sig om en bit körsbärspaj som inte farit särskilt illa av 4 dagar i kylen. Tvärtom hade den nog saftat till sig lite extra eftersom pajskalet var aningen mjukt. Den tre centimeter tjocka fyllningen, bestående av hela, kärnfria körsbär, toppades av ett lager smulpajsliknande deg. Hela skapelsen var mycket smakrik och seglade snabbt in på min egen topplista. Nu kanske ni undrar över objektiviteten i den relaterade studien men då kan jag meddela att en tidigare tyskaelev, numera vaktledare, fungerat som medbedömare. Harry, som alltså visat sig ovanligt läraktig under tyskalektionernas realiainslag (läs ”tysk-fika”) konstaterade nämligen samma sak som undertecknad. I och med detta torde väl såväl undersökningens validitet som dess reliabilitet ha ökat markant!

KiKi Åstrand

utbildningsledare