Kallt och varmt, stort och smått

Så har vi nått målet för vår resa och hunnit bekanta oss med detsamma under två dagar. Vad alla vi, som varit i kontakt med någon av er där hemma, förstått, har ni det både soligare och varmare än vi med vår växlande väderlek. Ena stunden tittar solen fram och det blir riktigt behagligt i några minuter. Därefter går solen i moln och kyliga vindar gör sig påminda och rätt som det är kommer det ett lättare regn.

Personligen hade jag i förmiddags tänkt bege mig utanför staden, medelst lokalbuss, men efter att ha konsulterat ”yrvädret” (yr.no) bestämde jag mig att skjuta på denna utflykt till morgondagen. Då ser det nämligen ut att vara lite större chans till sol.

Idag har jag i stället ägnat mig åt att göra klart en del av mitt pappersarbete ombord, samt provgått sträckan till den skola vi ska besöka i övermorgon. På tillbakavägen till Gunilla gick jag genom en av stadens botaniska trädgårdar och kunde där beundra en mängd olika växter. Det mest iögonfallande var emellertid ett enormt träd med ett rotsystem som var något alldeles i hästväg!

Samma beskrivning kan man för övrigt ta till gällande de två gigantiska kryssningsfartyg som idag anlänt till hamnen. Gunilla ser nästan ut som en söt liten leksaksbåt i jämförelse!

Liten och söt var förresten även dagens lokala bakverk, bestående av en millimetertunn, ca 5-6 cm torr degstjärna, fylld med en söt, kolaaktig men lite grynig smet. Den passade med andra ord helt perfekt till 10-fikat!

KiKi Åstrand

utbildningsledare