Lämna aldrig din mobil obevakad

Man kanske kan tro att jag är tillräckligt rutinerad för att ha koll på att man aldrig ska lämna sin mobil oövervakad. Nix, jag glömmer alltid att kameran går att komma åt trots koder och ansiktsigenkänning.

Om jag är arg? Absolut inte! Det är egentligen bara roligt att se diverse galna bilder på elever i situationer där jag annars inte varit med. Galna miner, ”förbjudna” platser och ställningar som kräver mer vighet än vanligt. En plats som eleverna trånar extra mycket efter är kajutan. Befälens eget uppehållsrum och det verkar sväva ett rosa, glittrande skimmer över detta tillhåll som dessvärre inte är något speciellt alls. Nybyggt? Nä. Fräscht? Nä. Det är verkligen inget speciellt alls med kajutan om man bortser från godiset och eventuellt fruktskålen. Dock har jag nu fina bilder i min mobil på hur en elev har det mycket trivsamt i kajutasoffan. Kul ändå!

Några av bilderna kanske dyker på ett instagramkonto nära dig framöver. Om du då undrar varför bilderna är lite suddiga, visar en bild på en elev som städar duschen eller på annat vis känns som de är tagna snabbt, är lite galna eller på annat vis står ut från det vanliga instaflödet. Då vet ni……

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare