Livemusik, skolbesök och solblandat regn

Tiden i Dublin har gått fort men det är ett bra tecken. Intressanta studiebesök, trevliga elever att träffa på Sutton Park School och nu ikväll en riktig uppvisning av Irländs musik från vår kapten Hans och hans vänner!

Vi hade gjort upp några enkla planer på att besöka Sutton Park School och äntligen få träffa elever i ett annat land. Det är inte så lätt att arrangera då alla är på sommarlov. Ronan Walsh, rektor på skolan tog sig dock tid att träffa oss och visa upp verkasmheten. Eleverna delade upp sig och genomförde sin första lektion på flera månader i fyra olika klasser. Intressant att möta elever med skoluniform på en skola med lite annan kultur. Det är till exempel ovanligt att visa upp individuella bragder i korridorerna.

Efter lektionerna hade Ronan bytt om från kostym till kläder som passade bättre för vandring upp till höjderna ovanför skolan. Vi fick sällskap av en större klass från deras fjärde årsklass. År fyra motsvarar vårt första år i gymnasiet och under året så orienterar sig eleverna i olika ämnen. Först i år fem och sex väljer eleverna att fördjupa sig i sju ämnen där resultatet i den sex bästa kurserna blir ditt slutbetyg.

Höjderna ovanför Howth bjöd på fantastisk utsikt och självklart en liten regnskur. Men vi är inte gjorda av sockervadd utan torkade snabbt på vägen ner och genomförde vår strandexkursion som planerat. Jag hoppas verkligen att vi under senare besök i Dublin kan återkomma till Sutton Park School.

När jag och eleverna på naturprogrammet var i Howth passade besättningen och sjöfartseleverna på att köra kran, analysera räddningsinsatsen på färjan som brann för ett par veckor sedan och besöka ett maritimt museum i Dun Laoghaire. Jag tolkar båda gruppernas dagar som lyckade.

Efter en lång och händelserik dag är de flesta ombord helt utmattade och somnar gott, både elever och befäl. Då det finns mycket att göra ombord och i stan så är det dock vanligt att man inte somnar alls och det gör att vi alla går runnt med ett litet sömnunderskott.

När man är lite trött så är det underbart att nöjen kommer till fartyget! Ikväll bjöd Hans på en riktigt fin uppvisning i Irländsk musik tillsammans med gamla och unga vänner som han spelat ihop med tidigare. Riktigt vackert att få vara i den miljön och ta del av så professionella musiker. Dessutom handlade nästan alla sånger om Historia och politik så, som historielärare var det bara att tacka och ta emot. De flesta texterna hade en udd mot den engelska överhögheten och förtrycket i historien. Det skall bli intressant att se hur Irland agerar i samband med drottning Elisabeths bortgång. J

Imorgon blir en dag för vila och studier. Bra att komma ikapp innan vi på lördag morgon länmnar kajen och styr mot Cherbourgh!

David Mellberg DOS