Lördagslektioner

Hemma är det lektionsfritt på lördagar men ombord är det en helt vanlig dag och Stora Mässen fylls av elever, datorer och uppgiftshäften. Efter Surinam har vi mycket att skriva om och lägga på plats i våra skoluppgifter.

Något vi läste mycket om innan hamnstoppet var att Surinam satsar på Eco-turism. Vi pratade mycket om det och tänkte att det är bra ur miljösynpunkt och viktigt att ett land inte urholkar sina naturresurser. Då floden som rinner genom Surinam är brunfärgad av lera från Amazonasfloden blir även flödet ut i Atlanten brunt. Landet kan därför inte satsa på bad och sol, till Surinam kommer man inte om man vill ha vackra stränder och kristallklart turkost vatten. Hit åker man för att upptäcka regnskogen, savannen eller paddla i landets sjö och man gör det som eco-turist.

Strålande tänker du som läser detta, det är ju jättebra! Ja, verkligen. Problemet är bara att man inte hittar miljötänket någon annanstans. Det finns exempelvis ingen sopsortering och man har på sikt tänkt satsa på elbussar och bilar men än så länge går allt på bensin eller diesel. Att satsa på Eco-turism är givetvis bra, men att enbart vara ”eco-friendly” när det gäller turism blir som en liten droppe i Surinamfloden om inte alla i landet lever har ett miljötänk eller ges möjligheten att vara mer miljövänlig.

När vi träffade Elleson från svenska konsulatet om detta säger hon att det inte satsas på miljön, att det nyligen bestämts att plastpåsar ska kosta för att minska nedskräpningen. Dock görs inga andra satsningar på miljön. Förhoppningsvis ser man mer till helheten på sikt.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare