Mot nya erfarenheter

Vi lämnade El Hierro och La Restingas lilla hamn igår vid 9-tiden, där vi legat i tryggt förvar i fem nätter.

Det hände inte mycket i den lilla lilla fiskebyn från en 16-årings perspektiv kanske men från mitt håll tar jag med mig något mycket mycket större. Besöket hos Röda korset gjorde verkligen avtryck hos mig och när vi sedan ser båt efter båt komma in till hamnen, överfulla med afrikanska unga män som söker ett bättre liv, ger det en perspektiv på sitt eget. Det måste verkligen ligga en desperation bakom för att ens överväga att sätta sig i en halvdan träbåt för att spendera ett par veckor till sjöss, och ovissheten om man ens kommer komma fram är konstant. I svenska skriver eleverna ett människoöde, alltså ett reportage om en människa de sett eller pratat med, och om jag skulle skriva vet jag precis vem jag hade valt. När vi kastade loss stod flyktingarna på rad, omslutna med sina röda filtar från Röda korset, för att slussas igenom de provisoriska tälten med läkare, frivilliga och gränskontrollanter medan vi satte segel mot nya äventyr och fler erfarenheter. Vi vinkade… de vinkade… livets lotteri helt krasst.

/Victoria O'Donnell