Paradiset

Guadeloupe – Iles Les Saints

Vårt första stopp under Island-hoppningen är här. Vi har precis ankrat och eleverna har varit redo för landstigning sen tidigt i morse. Nu gäller det att maxa det korta stoppet och njuta av allt som ön har att erbjuda.

Då vårt program i Surinam var fullspäckat och dessutom innehåll tidiga morgnar med en snabb övergång till sjövakter har vi tid för lite vila. 1,5 dag med egen tid, egna äventyr och vila. Jag gissar att flera bloggar kommer använda ord som paradis, kristallklart vatten, färgglada hus och karibienkänsla. Allt det där kvalar in på Iles Les Saints! Dock råder lugnet här, det finns ingen stress och den enda gatan med butiker och restauranger stänger strax efter 18. Då finns bara ett fåtal övernattande turister kvar, resten har tagit sista färjan tillbaka till huvudön.

Guadeloupe var i svensk besittning mellan 1813 och 1814.Besittningen var dock endast av formell karaktär och få svenskar vistades på ön under den 15 månader långa svenska perioden. Columbus kallade öarna Los Santos eftersom han anlände till öarna på Allhelgonadagen 1493. De första franska nybyggarna anlände 1648. På grund av sitt strategiska läge var öarna 1782 föremål för ett sjöslag mellan fransmän och britter, men har förblivit under fransk kontroll sedan 1816.

Maten här är en blandning av flera kök men det franska slår igenom på många restauranger. Men man måste testa den lokala specialiteten ”Tourment d’Amour” (kärlekens lidande) – en liten kokosbakelse. Lättaste sättet att sig runt ön är med cykel eller moped, dock funkar apostlahästarna alldeles utmärkt.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare