Plymouth

Det är blåsigt, grått och regnet öser ner utan förvarning. Men det är en charmig stad och hur vädret än försöker skapa ett motstånd så vinner Plymouth.

Stadskärnan förstördes under andra världskriget så charmen hittar man inte där, men runt om blandas gamla typiskt engelska byggnader med nya ”fancy” lägenhetskomplex. I området Barbican finns byggnader från 1600-talet och här strosar man gärna runt en stund. Parker fyllda med monument från förr och nu står sida vid sida. Här behöver man inte gå runt för att hitta Storbritanniens ”stora män”, alla är smidigt utplacerade som på en minigolfbana.

Runt hela staden går en Seafront-promenad, det märks att staden är stolt över närheten till havet och här behöver man inte gå långt för att hitta utkiksplatser, restauranger, caféer och glasstånd. Det är lagom kuperat så löpturer blir aldrig tråkiga.

I Barbican ligger även Mayflower-museet som vi besökte idag. En utställning i tre våningsplan som inte bara visar pilgrimernas färd till Amerika utan också den katastrof som följde för ursprungsbefolkningen när de efter 60 dagar kom fram. När vi lämnar Plymouth ska vi jobba med det vi lärt oss och slutprodukten ska redovisas i podar. Det ska bli spännande att höra hur eleverna tar sig an de nya lärdomarna och kopplar ihop det med historiesyn.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare