Sa2326 första resa närmar sig sitt slut

Hur summerar man en resa med en klass samhällsettor?

Vi hatr alla delat en upplevelse, en resa, ett äventyr. Vi seglade tillsamman över atlanten, vi har vandrat på berg i Kap verde, vi har sett apor och sengångare i Surinam och överskjöljts av dofter på kryddmarknaden i Grenada. Vi har som grupp upplevt fantastiska saker tillsammans. Minnen som eleverna kommer bära med sig hela livet.

Men jag tror att hos varje elev finns minnen som är unika för just dem. Upplevelser och utmaningar som ingen annan upplevt. Någon segrade över sin höjdrädsla och klarade att ta sig upp till mastens topp. Någon har aldrig varit borta från familjen mer än en helg men överlevde. Någon kände ingen i sin hytt och har nu vänner för livet. Någon hade aldrig seglat förut men vet nu att den inte vill göra något annat.

Som lärare är det fantastiskt att få följa med sin klass på resa och se dem växa som människor, se dem klara utmaningar och konflikter. Att få vara med när deras uppfattning och förståelse av världen skiftar. Men framför är det roligt att lära känna sina elever på T/S Gunilla där det finns tid att prata och skratta ihop.

Idag skall vi mönstra av och åka hem. SA2124 mönstrar på och skall gör sin sista resa på Gunilla. Fair winds SA2124!

Tobias Lundqvist

Utbildningsledare