”Sjöna” maj, välkommen!

Ja, maj är hittills både skön och välkommen, så låt oss verkligen hoppas att vi slipper mer aprilväder av det slag som tidigare drabbat oss.

Just nu är det väldigt lugnt på havet, till visst förtret för de extra segelfrälsta men till stor glädje för oss andra. Om inte annat är det bra för de teoretiska studierna, nu när vi äntligen kunnat komma igång med lektioner ombord.

Idag har vi hunnit med hamnutvärdering, engelska och svenska/historia. Det förstnämnda handlar förstås om att identifiera eventuella förbättringsområden, men även om eleverna kom med vissa förslag så verkade de över lag väldigt nöjda med våra två första hamnar och de olika studiebesöken.

Även det praktiska arbetet ombord flyter på som det ska, vilket blev extra tydligt vid dagens olika möten. Några gånger per sjöben träffas vi i olika konstellationer för att dryfta aktuella spörsmål men just idag hade ingen något speciellt att ta upp. ”Hälsan tiger still” som det brukar heta…

Tack vare detta fick jag en dryg timmes rast i solen på akterdäck. Där kunde jag njuta av en medhavd ”Florida Key Lime Pie” bestående av ett perfekt pajskal av krossade digestivekex och en lika lyckad tjock, slät och syrlig limefyllning. Till och med vispgrädden på toppen kändes nästan äkta och blev som pricken över i denna härliga dag!

KiKi Åstrand
utbildningsledare