Skolbesök och blandade sporter

Idag har vi besökt IES Rafael Alberti, en skola vi haft samarbete med under några år. I mailen stod det att vi skulle vara där 11.00, det var vi men jag borde ju veta att 11.00 här i Spanien betyder att man dyker upp först en halvtimme senare.

Punktligt stod jag där med fyrtio förväntansfulla elever och insåg att lärarna och rektorn på skolan inte tolkar tid på samma sätt som jag. Rektorn sprang och hämtade min lärarkontakt Olive som stressad mötte upp i entrén, fem minuter senare. Vi står där och väntar, lite stelt, och eleverna undrar vad som händer. Jag ger vaga svar om tidsuppfattning och ler lite grann för att hålla allas humör uppe. Olive tar oss på en förvirrad rundtur och vill visa oss deras nya datorsal. Hon har dock ingen nyckel. Förvirring igen. Hon säger att de andra lärarna som ska engagera oss och de spanska eleverna kommer när de är klara. Vi står där igen och eleverna undrar, jag undrar, vi undrar. En trappa ner, för att sedan ta med hela gänget upp igen. Sen står vi i entrén igen, nu tillsammans med de spanska eleverna. Vi saknar bara lärarna….

Till slut hamnar vi på stranden för att utöva en samling blandade sporter. Det var fortfarande förvirrande men kul att se alla elever ge allt i spökboll, beach volleyboll och fotboll. Några dansade, andra satt i ring på stranden och pratade. Det är alltid lika kul att se hur den första stela tystnaden förvandlas till skratt och försök i att lära sig varandras språk. Mysigt!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare