Sluttampen

Nu är det inte långt kvar tills vi träffas i Göteborg. Vi kommer att påbörja hemresan strax efter lunch i morgon, varför detta blir min sista rapport för den här gången.

Eleverna har just haft två mycket hektiska dagar med packning och slutstädning på schemat men de verkar ha skött det sistnämnda riktigt bra, eftersom de var klara redan vid fyratiden. Tack vare detta kunde frivakterna gå iland en sista gång, något som jag själv också tog mig friheten att göra. Det var faktiskt första gången som jag hann se lite mer av centrala Caen och därför passade jag på att besöka biblioteket och sedan fika utanför det gamla slottet från William erövrarens tid. Efter att förgäves ha försökt hitta Normandiets stolthet ”Tarte Tatin” (äpplekaka) fick det bli en bit citronpaj, som var helt OK, om än i suraste laget.

Igår kväll bjöds det däremot på söt kladdkaka som avrundning på den goda avslutningsmiddagen, vilken i sig bestod av Skagentoast till förrätt och därefter kött med potatis och bearnaise. Det blev en väldigt trevlig middag, kantad av vacker dukning och kul underhållning. Allra sist tävlade vi i musik med hjälp av en quiz, vilken faktiskt passade alla åldrar från elever till befäl.

Som ni förstår innebär livet ombord såväl hårt arbete som viss avkoppling, men det viktigaste av allt är nog känslan av gemenskap, en insikt om att allas insatser spelar roll. Kanske är det därför som tidigare elever brukar hålla ihop och fortsätta träffas i långt högre grad än andra gymnasister? Och dessutom brukar de komma tillbaka till skolan med jämna mellanrum, så att man vid varje studentexamen kan trösta sig med att man högst troligen kommer att ses igen.

Till sist vill jag (även om det blev en tämligen kort sejour för mig denna gång) passa på att tacka för lånet av era fina ungdomar!

KiKi Åstrand

utbildningsledare