Snabblogg från Marco

Har inte mycket tid att skriva detta tyvärr, men det finns egentligen mycket att skriva om. Det har varit en ganska intressant resa men också ganska tråkig eftersom det varit kort tid i hamn och för mycket plaskande i öppet vatten.

Visserligen finns det ju många som tycker det är roligt.

En tråkig del är att vi inte kom till Miami utan hamnade i Fort Lauderdale. I Miami pratar jag normalt bara spanska men här i Fort Lauderdale har jag inte hört mycket spanska. Just nu när jag skriver detta är jag visserligen på en restaurang där alla bara pratar spanska och de har bara (oerhört bra) latinamerikansk musik. Jag är hemma...

Miami hade varit mycket mer intressant för eleverna också, där finns mer kontraster, mycket mer blandning av kulturer. Där finns immigration från alla latinamerikanska länder (i stort sett) vilket gör det till ett exempel på hur framtiden kommer att se ut när nationsgränserna kommer att försvinna. Man kan se samma sak i tex Marseille, där folk säger:  "Nationalitet, vad är det? Fjanteri!"

Tyvärr är det ju långt kvar tills det att gränserna försvinner. Eleverna här blir snart klara med skolan och sedan börjar livet "på riktigt". Det är många som har insikter och observationer om samhället osv som ingen hade när jag gick i skolan. Det tyder ju på att utvecklingen går framåt.

Jag önskar dem alla lycka till. Och ett råd: Skaffa ekonomiskt oberoende, så slipper man chefer och tidtabeller. Det är inte så svårt om man går in för det direkt som ung.

Marco Lara

Maskinist T/S Gunilla