Solbrun

Picture this! 41 vintervita personer lämnar ett grått och kallt Sverige för att orimligt många timmar senare landa i gassande sol och 30 graders värme. I reklamer från diverse solkrämssäljande märken blir man jämt brun och så där härligt fräsch.

Trots värme ser även modellerna svala, nyduschade och helt opåverkade ut av värmen. Kan du se detta framför dig?

Om du lyckades visualisera bilden ovan ska jag nu rasera den. Verkligheten ser nämligen helt annorlunda ut. Vintervit hud blir inte brun, oavsett solkräm och märke. Den blir röd, oftast i skalan mellan pionröd och tjurfäktningsröd. Trots att en viss Dosa, vi kan kalla henne Anne-Li, tjatar och tjatar om solkräm med hög faktor finns de dom som envisas med att i visshet om att nå den fräscha bruna hudtonen, helt struntar i solskydd.” Det var ju bara en halvtimme”, ”jag brukar aldrig bränna mig” eller ” jag somnade innan jag hann smörja in mig”.

I Surinam hade vi ett UV-index på över 15, rekordet ligger på 17 och uppmättes i Australien. Men då var väl alla noga med solkräm, tänker du. Nä, en av replikerna ovan är hämtad från just den hamnen. Det var ju bara en halvtimme, hur kunde jag få blåsor då? Ja, säg det! Aloe Vera och diverse after sun har lindrat lite och förhoppningsvis har de flesta lärt sig att stark sol och svensk vintervit hud inte är den bästa av kombinationer. Dock har solen även bidragit till diverse roliga brännor. Vi har sandalbrännan som ger snygga randiga fötter. Selebrännan är en annan variant där ägaren fått ett tydligt kryss på ryggen. Klockbrännan är ytterligare en variant som dyker upp lite extra snabbt hos de som är livbojsvakt, rorsman eller utkik. Bonnabrännan med en tydlig rand efter t-shirten är så vanlig ombord att vi knappt tänker på den.

Vi har nu lagt Surinam bakom oss och närmar oss med stormsteg (ja, hon är snabb nu vår kära Gunnis) Guadeloupe. Solen är inte riktigt lika stark längre, även om vi fortfarande måste använda solkräm med hög skyddsfaktor. Eleverna är bruna på riktigt nu och har uppnått den efterlängtade fräschheten. Fräknar har tittat fram och det är bruna ben som springer runt på däck, inte vintervita. Dock är det sällan vi når upp till reklamens svala, nyduschade look. Vi har dock (i skrivande stund, peppar, peppar ta i trä och allt sånt) en fungerande AC. Så när det blir allt för varmt uppe på däck kan vi alltid kyla av oss lite.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare