Sommaren väntade på oss

Jag vaknade av att vi slog på maskin. Skulle vi styra mot Belfast efter allt kryssande? Men det vara bara en kort putt med propellern för att komma ur back i seglen. Några slag till hinner vi med!

Babordsvakten har bytt om till shorts och kortärmat när jag kommer upp vid 06.30. Stämningen är på topp och alla tampar ligger lösa över däck. Mikael, 1e styrman och Alex, vaktledare leder två försök på stagvändning och alla är entusiastiska. Jag tar över i byssan och erbjuder mig att purra nästa vakt medans alla i babord är på däck. Jag går ner och purrar fyra hytter Styrbord. Det visar sig snart att jag purrat fel vakt, det skulle vara midskepps. Styrbords vakt somnade klockan 05.00. Jag hänger en påse godis på styrbordarnas dörrar och hoppas att de skall vakna gladare!

Solen värmer och havet börjar få lite gladare färg. Vid vaktskiftet lockan 12.00 beslutar kapten att det är dags att starta motorn och styra mer rakt mot målet. Att kryssa i svaga vindar kan kännas som ett sisyfosarbete ibland men kan samtidigt vara riktigt vackert. Styrbord lägger fyra timmar i riggen på att beslå alla segel. Utmaningar verkar trigga eleverna och de är stolta över sitt färdiga arbete. Gunilla ser lite höstig ut när riggen är tömd på segel likt ett träd utan löv.

Undervisning i stora mässen hela eftermiddagen och början på kvällen. Lektionen bygger på artikeln "Moving past the Troubles; The future of Northern Ireland peace". Det skall bli intressant att se om vi kan få en bra bild av situationen i Belfast och lyssna på olika tankar om framtiden. Ju mer vi själva kan om objektet vi skall studera desto mer kommer vi att se när vi går iland. Fokus var stundvis riktigt bra. Men efteråt väntade en fantastisk solnedgång på akterdäck precis som så många andra gånger här på Gunilla.

Imorgon bitti passerar vi in bland skotska öar och jag längtar efter att öppna ögonen och se gröna sluttningar och lila ljunghedar. Vi får se om det blir så också!

David Mellberg Utbildningsledare